Brzdové kapaliny

Brzdové kapaliny (Brake fluids) jsou kapaliny používané jako náplně hydraulických systémů brzd a spojek automobilů. Oproti chladicím kapalinám jsou již určeny k přímému použití a v žádném případě se neředí vodou, protože by ztratily svou základní funkci – vysoký bod varu. Jsou použitelné v širokém rozsahu teplot daném venkovní teplotou vzduchu a maximální možností ohřátí v brzdovém systému prostřednictvím disků / bubnů brzd.

Důležité parametry brzdových kapalin

  • Vysoká teplota varu, typ DOT 3 >230°C, typ DOT 4 > 250°C, atd.
  • Nízká viskozita při nízkých teplotách a vysoká při vyšších teplotách provozu.
  • Nenapadání pryžových těsnění (zejména EPDM a SBR).
  • Nekorozivnost vůči materiálům v kterých kolují.
  • Co nejmenší škodlivost vůči zdraví nebo životnímu prostředí.

Tyto parametry jsou dále specifikovány mezinárodními normami nezávislých institucí jako FMVSS 571.116 – DOT, ISO 4925, SAE J 1703 / 1704 nebo normami výrobců automobilů jako například VW TL 766 a VW 50114.

Důležitým parametrem pro dobrou funkčnost brzdových kapalin jsou jejich kvalitní skladovací podmínky. Neboť jen ty zaručí co nejmenší znečištění vodou, jelikož jsou brzdové kapaliny hygroskopické, nebo mechanickými nečistotami, protože ty mohou ovlivnit jejich funkčnost. Podstatná je větší gramáž plastového obalu, těsnost jeho uzávěru – víčka, čistota sudů od rzi a podobně.

Firma CLASSIC Oil s.r.o. je v současnosti asi největším českým producentem brzdových kapalin, zejména typu DOT 4 LV, s měsíční produkcí okolo 1 cisterny / 2 kamiónů (sudy, kanystry) určenou zejména na náročný německý trh.

Produktové skupiny

CS BRAKE DOT 3
brzdová kapalina na bázi glykoletherů pro starší vozidla
CS BRAKE DOT 4
brzdová kapalina na bázi glykoletherů a jejich borátů pro novější vozidla
CS BRAKE DOT 4 LV
brzdová kapalina na bázi glykoletherů a esterů pro nejnovější vozidla s nízkou viskozitou při záporných teplotách pro systémy ABS, ESP atd.
CS BRAKE DOT 5
brzdová kapalina na bázi silikátů pro speciální nekomerční vozidla a závodní speciály
CS BRAKE DOT 5.1
brzdová kapalina na bázi glykoletherů a esterů pro nejnovější vozidla s nízkou viskozitou a zvýšenou odolností proti degradaci vlhkostí

Související články

Zvýšení skladovací kapacity brzdovek

04.04.2019

Na přelomu loňského a letošního roku jsme zvýšili naše skladovací kapacity na brzdové kapaliny ve volně loženém množství na 70 tun. Tím také potvrzujeme pozici lídra těchto provozních kapalin na českém trhu s ročním exportem do Německa převyšujícím 150 000 litrů. Jedná se převážně o brzdovou kapalinu DOT4 nejvyšší kvality typu LV (ISO 4925 Class 6) s nízkou viskozitou při záporných teplotách balenou do sudů a konví, případně menších spotřebitelských obalů. Jde tedy o špičkový produkt pro systémy s ABS, ESP, ASR, který rozhodně na našich čerpacích stanicích nekoupíte.

Konec metanolu v Čechách

29.03.2019

Poslední loňské číslo časopisu PETROLmagazín přineslo článek o zákazu používání methanolu do zimních kapalin do ostřikovačů. Jako první o tomto citlivém tématu tak v Čechách informuje až toto médium s maximálním výtiskem na úrovni 6 tis. kusů. Zatímco v době metanolové kauzy a otrav se k tématu vyjadřoval skoro každý novinář. Zmíněný článek vedoucího naší laboratoře J. Skolila naleznete zde.

Obsah zhořčovadla/bitrexu v chladicích kapalinách

21.12.2018

Před několika týdny vyšel v časopise Autoservis specifický článek. Všechny ostatní automotive média totiž tento text odmítla otisknout, neb někteří z výrobců v něm testovaných produktů jsou jejich inzerenti. Oproti cca dva roky staré publikaci, kdy tehdy byly testovány kapaliny G12+, byl tentokrát u tekutin G11 již otisknut přímo název produktu a skutečný obsah Bitrexu - Denatonium benzoate, v jediné tabulce. Z textu je zřejmé, že bohužel někteří výrobci nehledí na prevenci ochrany zdraví svých zákazníků, řidičů. Možná to ukazuje i na to, že z nich většina ani netuší, že vůbec existuje nějaká norma a v ní min. povinný obsah zhořčovadla ...

Měření tepelné vodivosti a kapacity

14.12.2018

Jako Vánoční překvapení jsme si ponechali nejdražší laboratorní investici v historii firmy, a to do přístroje na stanovení tepelné vodivosti, tepelné kapacity a efuzivity (v kombinaci s teplotní komorou od -40 do +150 °C). Olejový segment to až tolik neocení, ale u teplonosných kapalin to dělá z firmy CLASSIC Oil jediného výrobce potažmo plniče a prodejce ve středovýchodní Evropě, který je schopen stanovit všechny teplosměnnné parametry (viskozita, hustota, tep. vodivost a kapacita) ovlivňující efektivitu chlazení, vytápění či klimatizace. Jako jediný výrobce v oblasti TZB/HVAC tak můžeme reálně potvrdit či vyvrátit informace, že vhodnou kombinací vícesytných alkoholů se dá dosáhnout zvýšení tepelné vodivosti či kapacity a dosáhnout tak u nemrznoucích směsí větší efektivity v prostupu tepla/chladu. Kapaliny s rychlejším přenosem tepla a vyšší tep. kapacitou pak vedou k menším provozním a investičním nákladům (zmenšení výměníků, průměrů potrubí, množství tekutin v systémech a u vozidel i k nižší hmotnosti) ...

Prvonáplně chlazení v Čechách vyráběných užitkových vozidel

20.11.2018

Firma CLASSIC Oil je jedním z největších českých výrobců speciálních chladicích kapalin pro užitková vozidla a zejména autobusy. Jako důkaz znalostí tohoto specifického trhu a velmi náročných požadavků na kvalitu produktů poslouží aktuální článek z nového čísla časopisu AutoExpert XI-2018, který najdete zde.